پانزدهم: از جمله اعمال این روزه منوره دعاى مظلوم علیه ظالم است یعنى سزاوار است براى کسىکه از ستم ستمکارى مضطّر شده این دعا را در آن حرم نورانى بخواند و دعا چنان است که شیخ الطائفه در «مصباح المتهجّد» در اعمال روز جمعه ذکر کرده که مستحبّ است دعاى مظلوم را نزد قبر ابى عبد الله الحسین علیه السّلام بخوانند، و آن د عا این است:
اللهُمَّ إِنِّی أَعْتَزُّ بِدِینِکَ وَ أَکْرُمُ بِهِدَایَتِکَ وَ فُلانٌ یُذِلُّنِی بِشَرِّهِ وَ یُهِینُنِی بِأَذِیَّتِهِ وَ یُعِیبُنِی بِوَلاءِ أَوْلِیَائِکَ وَ یَبْهَتُنِی بِدَعْوَاهُ وَ قَدْ جِئْتُ إِلَى مَوْضِعِ الدُّعَاءِ وَ ضَمَانِکَ الْإِجَابَةَ اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَعِدْنِی عَلَیْهِ السَّاعَةَ السَّاعَةَ
خدایا من خود را به دینت عزیز مىشمارم، و به هدایتت گرامى مىدانم، فلانى مرا با شرّش خوار مىدارد، و به آزارش پستم مىکند و به خاطر دوستى اولیایت، از من عیب مىگیرد، و با ادّعاى پوچش مبهوتم مىکند، من به جایگاه دعا و عهدهدارىات به اجابت آن آمدم، خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و مرا در همین ساعت بر او پیروز گردان
پس خود را بر روى قبر انداخته و بگوید:
مَوْلایَ إِمَامِی مَظْلُومٌ اسْتَعْدَى عَلَى ظَالِمِهِ النَّصْرَ النَّصْرَ
مولایم، امامم ستمیدهاى علیه ستمگرش یارى مى طلبد، یارى ده، یارى ده
آنقدر تکرار کند که عبارت النّصر النّصر را تا نفس قطع شود. شانزدهم: از جمله اعمال در آن حرم دعایى است که ابن فهد قدّس سرّه در کتاب «عدّة الداعى» از امام صادق علیه السّلام روایت کرده که حضرت فرمودند هرکه حاجتى به درگاه خدا براى او باشد، نزد سر امام حسین علیه السّلام بایستد و بگوید:
یَا أَبَا عَبْدِ اللهِ أَشْهَدُ أَنَّکَ تَشْهَدُ مَقَامِی وَ تَسْمَعُ کَلامِی وَ أَنَّکَ حَیٌّ عِنْدَ رَبِّکَ تُرْزَقُ فَاسْأَلْ رَبَّکَ وَ رَبِّی فِی قَضَاءِ حَوَائِجِی
اى ابا عبد الله گواهى مىدهم که جاى مرا مىنگرى، و سخنم را مىشنوى، و تو نزد پروردگارت زندهاى و روزى داده مىشوى، از پروردگارت و پروردگارم، برآورده شدن حاجاتم را بخواه
ان شاء الله تعالى حاجت او برآورده مىشود. هفدهم: از جمله اعمال دو رکعت نماز، در آن حرم مطهّر نزد سر مقدّس با سوره الرّحمن و سوره تبارک است. سیّد ابن طاووس روایت کرده هرکه این نماز را بخواند، خداوند عطابخش براى او بیستوپنج حجّ پذیرفته و نیکو که با رسول خدا صلّى الله علیه و آله و سلّم انجام داده باشد مىنویسد. هیجدهم: از جمله اعمال در آن بارگاه بلند ارج استخاره است، علامه مجلسى کیفیّت آن را ذکر کرده و اصل روایت به سند صحیح از امام صادق علیه السّلام در کتاب» قرب الإسناد «حمیرى است، که هرکسى در امرى از امور درحالىکه نزد حضرت امام حسین علیه السّلام بایستد، و از خداى عالمیان صد مرتبه طلب خیر کند، و بگوید: الحمد لله و لا اله الا الله و سبحان الله و خدا را به عظمت یاد کند، و حمد و ثناى حضرتش را بگوید، چنانکه سزاوار شأن حق است، البته حق تعالى آنچه در آن امر خیر اوست به او مىنمایاند، و براى او پیش مىآورد، و موافق روایات دیگر، به این صورت طلب خیر مىکند که صد مرتبه مىگوید: اسخیر الله برحمته خیرة فى عافیة نوزدهم: شیخ اجل کامل ابو القاسم جعفر بن قولویه قمى رحمة الله از امام صادق علیه السّلام روایت کرده: هرگاه حضرت ابو عبد الله را زیارت کردید، ملازم سکوت باشید مگر از خیر، به درستى که ملائکه شب و روز، از گروه حفظ، نزد ملائکهاى که در حایرند حاضر مىشوند و با ایشان مصافحه مىکنند، و ملائکهاى که در حایرند از شدّت گریستن جواب ایشان را نمىدهند و پیوسته مشغول گریه و زارىاند، مگر در وقت زوال شمس، و وقت طلوع فجر، که در این دو موقعیت ساکت مىشوند، پس ملائکه حفظ منتظر مىمانند تا ظهر شود و فجر ظاهر گردد، در این دو وقت با ایشان سخن مىگویند و ایشان را چیزهایى از امر آسمان از آنها سؤال مىکنند، ولى در بین این دو وقت ملائکه حائر نطق نمىکنند، و از دعا و گریستن آرام نمىگیرند، و نیز از آن حضرت روایت کردهاند: حق تعالى تنها براى قبر امام حسین علیه السّلام چهار هزار فرشته را ژولیدهمو، و گردآلود موکل نموده و به شکل اصحاب مصیبت از طلوع صبح تا ظهر بر آن حضرت گریه مىکنند، و احادیث به این مضمون بسیار است، و از این روایات ظاهر مىشود که گریستن بر آن حضرت در آن حرم مطّهر محبوب، و بلکه شایسته است که از اعمال آن بارگاه مبارک که «بیت الاحزان» شیعیان است شمرده شود. و از حدیثى که از امام صادق علیه السّلام است و به وسیله صفوان روایت شده استفاده مىشود، که زارى ملائکه در درگاه خدا، در لعنت کردن بر قاتلان امیر مؤمنان علیه السّلام، و بر قاتلان امام حسین علیه السّلام و نوحه نمودن پریان بر آنان، و گریه کردن ملائکه، که گرداگرد ضریح امام حسین علیه السّلاماند، و بسیارى اندوه ایشان، به حدّى است، که اگر کسى آنها را بشنود، خوردن و آشامیدن، و خواب بر او گوارا نخواهد بود در حدیث عبد الله بن حمّاد بصرى است، که امام صادق علیه السّلام به او فرمود: به من خبر رسیده، که گروهى از اطراف کوفه و مردمانى غیر ایشان و زنانى که براى آن حضرت نوحهگرى مىکنند، کنار قبر امام حسین علیه السّلام مىآیند، و این کار در نیمه ماه شعبان است، پس بعضى قرائت مىکنند و گروهى داستان مىخوانند (یعنى کیفیت شهادت و سایر مصایب را ذکر مىکنند) و عدّهاى نوحهگرى دارند، و بعضى مرثیه مىخوانند، گفتم: آرى فدایت شوم، قسمتى از آنچه را بیان فرمودى من مشاهده کردهام. امام فرمود: حمد خدایى را که در میان مردم کسانى را قرار داد، که نزد ما مىآیند، و ما را مدح مىکنند و براى ما مرثیه مىخوانند، و قرار داد دشمن ما را، کسانى که به شیعیان ما طعنه مىزنند، از خویشان ما یا غیر ایشان، و آنان را تهدید مىکنند، و کارشان را زشت مىشمارند. و در صدر همین حدیث آمده: هرکه به زیارت او مىرود مىگرید، و هرکه نمىرود، بر مصیبت او اندوهناک مىباشد، و هرکه او را به یاد مىآورد، دلش مىسوزد، و نیز هرکه به جانب قبر پسرش که در پایین پاى او قرار دارد و نظر مىاندازد ترحّم مىکند، در بیابانى که خویشى و دوستى نزد او نیست، و حق او را غصب کردند و جمعى از کافران و مرتدان از دین اجتماع کردند و یکدیگر کمک دادند، تا او را کشتند و دفن نکرده در بیابان رها کردندو او را از آب فراتى که حیوانات مىخوردند منع کردند و حق رسول خدا صلّى الله علیه و آله و سلّم و وصیّتى که درباره حسین و اهل بیتش کرده بود ضایع نمودند!! و نیز ابن قولویه از حارث اعور روایت کرده: امیر مؤمنان علیه السّلام فرمود: پدر و مادرم فداى حسین شهید در پشت کوفه، به خدا قسم گویا مىبینم جانوران وحشى را، از هر نوعى که گردنها را به سوى قبر او کشیدهاند و بر او شب تا به صبح مىگریند، پس حالا که چنین بوده، مبادا شما جفا کنید و اخبار در این باب بسیار است.