پیش از شروع بر مطلبى آگاهى مىدهم، که در کتاب «هدّیة»، از کتاب «تحیّة» نقل کردیم و آن مطلب این است که سرداب مطهّر داخل در خانه ان بزرگواران بود، و راه ورود به آن سرداب در قدیم، یعنى پیش از بناى جدید، و ساختن صحن و قبّه و حرم، از پشت سر، نزدیک به قبر نرجس خاتون بود، و شاید الآن در رواق باشد، از آنجا پایین مىرفتند، دالان طولانى تاریکى داشت، چون از انجا مىگذشتند به در سرداب غیبت مىرسیدند، که اکنون آینهکارى شده، و از طرف قبله پنجرهاى به صحن عسکریّین باز مىشود، و آن در از وسط این سرداب باز مىشد، که اکنون جاى کاشىکارى دیوار آن را به صورت محرابى ساختهاند، و همه اعمال این سه امام علیهم السّلام از یک حرم انجام مىشد، لذا شهید اول در کتاب «مزار» بعد از زیارت عسگریین علیهما السّلام زیارت سرداب را ذکر کرده پس از آن زیارت نرجس خاتون را. در حدود یکصدسالواندى پیش از این، مؤمن مؤید، و انسان مسدّد، احمدخان دنبلى، صحن آن دو امام علیهما السّلام را به صورتى که اکنون موجود است با هزینه کردن مبلغى گزاف جدا کرد، و براى آن روضه و قبّه عالیهاى ساخت، و براى سرداب مطهّر، صحنى جداگانه، و ایوان و راه و پلّهاى مستقل و دهلیز و سردابى جدا، براى زنان بنا کرد، به شکلى که الآن دیده مىشود، و راه اولیّه و پلهها و در سرداب به کلّى بسته شد، و نشانى از آنها نیست، و جایى براى بجا آوردن بعضى از آداب وارده نمانده است، ولى جایگاه قسمتى از زیارت، که اصل سرداب شریف است تغییرى نکرده. اما درخواست اجازه ورود، و خواندن اذن دخول پس باید بگویم براساس پىجویى در تمام زیارات و تصریح علما بر این مسئله که از هر درى که ورود به حرم شریف هر امامى از انجا رسم شده خواندن اذن دخول را باید رعایت کرد و در آن حرم محترم نباید بدون اذن وارد شد. اکنون شروع به بیان کیفیت زیارت مىکنم، بدانکه اذن دخول ویژه سرداب مطهّر، همان زیارتى است که پس از این خواهد آمد و ابتداى آن «السّلام علیک یا خلیفة الله» است. و در پایان آن اذن دخول گرفته مىشود، و باید آن زیارت را، در کنار در سرداب، پیش از پایین رفتن دوم از باب زیارات نقل کردیم و اذن دخولى دیگر، علامه مجلسى از نسخهاى قدیمى نقل فرموده: که اول آن این عبارات است: «اللهمّ انّ هذه بقعة طهّرتها و عقوة شرّفتها» که ما نیز آن را پس از اذن دخول عام نقل کردیم، به آنجا رجوع کن و به آن جملات اذن دخول بطلب، پس از آن وارد سرداب مطهّر شو، و حضرت را به آنچه خود دستور العمل دادهاند زیارت کن، چنانکه شیخ جلیل احمد بن ابى طالب طبرسى در کتاب شریف «احتجاج» روایت کرده که از ناحیه مقدّسه، به سوى محمّد حمیرى پس از جواب مسائلى که از آن حضرت پرسیده بود، این مضمون شرف صدور یافت