درباره برخاستن به هنگام شب، و بیان فضیلت آن، روایات بسیارى از اصحاب عصمت علیهم السّلام وارد شده. و نقل شده که نماز شب شرف مؤمن است، و باعث سلامت بدن، و کفّاره گناهان روز و برطرف کننده وحشت قبر است، نماز شب روى را سپید و بو را خوش کرده، و جلب کننده روزى است، ثروت و فرزندان زینت زندگى دنیا و هشت رکعت نماز در پایان شب با نماز وتر زینت آخرت است و حق تعالى گاهى این دو زینت را براى بعضى از مردم قرار مىدهد و دروغ گفته است کسىکه بگوید: من نماز شب به جاى مىآورم، و روز در گرسنگى به سر مىبرم، زیرا نماز شب ضامن روزى روز است. از حضرت صادق علیه السّلام روایت شده: در وصیت رسول خدا صلى الله علیه و آله به امام على علیه السّلام آمده است: یا على من تو را نسبت به خودت، به چند خصلت وصیّت میکنم، آنها را نیکو بدار، پس از آن فرمود: خدایا او را یارى ده، و پارهاى از آن خصلتها را ذکر فرمود، تا اینکه گفت:
وَعَلَیْکَ بِصَلوةِ اللَّیْلِ وَ عَلَیْکَ بِصَلوةِ اللَّیْلِ وَعَلَیْکَ بِصَلوةِ اللَّیْلِ وَ عَلَیْکَ بِصَلوةِ الزَّوالِ وَعَلَیْکَ بِصَلوةِ الزَّوالِ وَعَلَیْکَ ِصَلوةِ الزَّوالِ
بر تو باد به نماز شب، و بر تو باد به نماز شب، و بر تو باد به نماز شب، و بر تو باد به نماز اوّل ظهر، و بر تو باد به نماز اول ظهر، و بر تو باد به نماز اوّل ظهر
ظاهر این است که حضرت از نماز شب، سیزده رکعت را اراده کردند و از نماز ظهر هشت رکعت را که نافله ظهر است. از انس روایت شده: از پیامبر شنیدم که فرمود: دو رکعت نماز در دل شب، پیش من از دنیا و آنچه در آن است بهتر مىباشد. نیز روایت شده: از حضرت زین العابدین علیه السّلام پرسیدند: چه شده کسانى که به شبزندهدارى برمىخیزند چهرهشان از همه کس نیکوتر است؟ فرمود: به خاطر اینکه اینان، با خدا خلوت مىکنند، حق تعالى از نور خویش به چهره ایشان مىتاباند. به هر صورت روایات در این زمینه بسیار است و ترک برخاستن شب مکروه است. شیخ به سند صحیح از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده: بندهاى نیست مگر اینکه هر شب، یک بار، یا دو بار، یا چند بار بیدار مىشود اگر برخاست، که برخاست، و گرنه شیطان پاهاى خود را مىگشاد و در گوش او بول [ادرار] مىکند، آیا آنکه براى نماز شب برنخواسته، صبح که برمىخیزد، توجه نمىکند، گران و مکدّر و سنگین و کسل است؟ شیخ برقى به سند معتبر از حضرت باقر علیه السّلام روایت کرده: براى شب شیطانى است، که او را «رها» مىگویند، هرگاه بندهاى از خواب بیدار شود، و برخاستن براى نماز شب را قصد کند، آن شیطان به او مىگوید: اکنون وقت برخاستن نیست، بار دیگر که بیدار شود، و بخواهد برخیزد، باز مىگوید: وقت برخاستن نشده، یعنى زود است، پس پیوسته او را از برخاستن باز مىدارد و او را حبس مىکند تا فجر طلوع کند، چون فجر پدیدار شود، در گوش او ادرار مىکند، و از او دست برمىدارد، درحالىکه به خود مىبالد، و از نخوت و ناز دم خود را مىجنباند!! ابن ابى جمهور از رسول خدا صلى الله علیه و آله روایت کرده: روزى به اصحاب خود فرمود: هرگاه یکى از شما در شب بخوابد، شیطان در پس سر او سه گره مىزند و در مکان هر گرهى مىگوید: «شب تو طولانى است بخواب» هرگاه بیدار شود و یاد خدا کند، یک گره باز مىشود، و اگر وضو بگیرد، گره دیگرى باز مىگردد، و اگر نماز بخواند، گره سوم گشوده مىشود، پس با حال نشاط، پاکیزه نفس وارد صبح مىگردد، وگرنه آلوده نهاد و کسل وارد صبح مىشود، این روایت در کتابهاى اهل سنّت نیز ذکر شده. قطب راوندى از امیر مؤمنان علیه السّلام روایت کرده: در سه چیز با سه چیز طمع مکن: در بیدارى شب با پرخورى، در نور چهره با خوابیدن در همه ساعات شب و در امان از دنیا، با همنشینى اهل فسق. و همچنین قطب راوندى رایت کرده: حضرت عیسى علیه السّلام مادرش مریم را پس از مردنش صدا زد، و گفت: اى مادر با من سخن بگو، آیا علاقه دارى به دنیا بازگردى؟ گفت: آرى براى اینکه به خاطر خدا، در شب بسیار سرد نماز گذارم، و در روز بسیار گرم روزه بگیرم، پسرم این راه بیمناک است