بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ( ١ )
(ای رسول گرامی برخیز و قرآن را) به نام پروردرگارت که خدای آفریننده عالم است (بر خلق) قرائت کن.
خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ( ٢ )
آن خدایی که آدمی را از خون بسته (که تحول نطفه است) بیافرید.
اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ( ٣ )
بخوان و (بدان که) پروردگار تو کریمترین کریمان عالم است.
الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ( ٤ )
آن خدایی که بشر را علم نوشتن به قلم آموخت.
عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ( ٥ )
به آدمی آنچه را که نمیدانست تعلیم داد.
كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَىٰ ( ٦ )
راستی که انسان سرکش و مغرور میشود.
أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَىٰ ( ٧ )
چون که خود را در غنا و دارایی ببیند.
إِنَّ إِلَىٰ رَبِّكَ الرُّجْعَىٰ ( ٨ )
محققا (پس از مرگ) باز گشت به سوی پروردگار تو خواهد بود.
أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَىٰ ( ٩ )
دیدی آن کس را که منع (و تمسخر) میکرد؟
عَبْدًا إِذَا صَلَّىٰ ( ١٠ )
آن بنده خدای را که به نماز مشغول شد؟ (مراد ابو جهل است که بر نماز، پیغمبر و اصحابش را به مسخرگی میآزرد).
أَرَأَيْتَ إِنْ كَانَ عَلَى الْهُدَىٰ ( ١١ )
آیا چه میبینی اگر آن بنده (یا رسول) به راه راست باشد.
أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَىٰ ( ١٢ )
و خلق را به تقوا و پرهیزکاری امر کند (حال آنکه او را از نماز باز میدارد چگونه خواهد بود).
أَرَأَيْتَ إِنْ كَذَّبَ وَتَوَلَّىٰ ( ١٣ )
آیا شما مردم بر این کس که حق را تکذیب میکند و (از رسول او) رو میگرداند چه رأی میدهید؟
أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَىٰ ( ١٤ )
آیا او ندانست که خدا (اعمال زشتش را) میبیند (و از او روزی انتقام میکشد).
كَلَّا لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِيَةِ ( ١٥ )
هرگز (این را نداند)، اگر او (از کفر و ظلم و تکذیبش) دست نکشد البته ما موی پیشانیشن (به قهر و انتقام) بگیریم.
نَاصِيَةٍ كَاذِبَةٍ خَاطِئَةٍ ( ١٦ )
آن پیشانی دروغزن خطا پیشه را (به خاک هلاک کشیم).
فَلْيَدْعُ نَادِيَهُ ( ١٧ )
آن گاه او هر که از قبیله و عشیره خود را خواهد بخواند (که از هلاکش برهانند و هیچ کس نتواند).
سَنَدْعُ الزَّبَانِيَةَ ( ١٨ )
ما هم زبانیه دوزخ را (که فرشتگان قهر و عذاب و مأموران آتش جهنماند، بر گرفتن او) میخوانیم.
كَلَّا لَا تُطِعْهُ وَاسْجُدْ وَاقْتَرِبْ ۩ ( ١٩ )
(ای رسول گرامی) چنین نیست (که ابو جهل پنداشته که تو را به زجر و ظلم مطیع خود تواند کرد) تو هیچ از او اطاعت مکن و به نماز و سجده خدا پرداز و به حق نزدیک شو (که سجده و نماز موجب قرب حضرت بی نیاز است).